Tvorba objektov – FFD modelovanie

Tvorba objektov – FFD modelovanie

Tvorba objektov – FFD modelovanie

Žiadne komentáre na Tvorba objektov – FFD modelovanie

Architekti často pri tvorbe vo svojej fantázii vytvárajú základné štruktúry svojich budov aj rôznymi modifikáciami základných objektov, napríklad budova s jednou “zvlnenou” stenou alebo oblúková strecha. Ručne je takéto objekty ťažké vymodelovať, pretože budovy musia byť vymodelované presne a presné musia byť aj dané zaoblené časti. Ako na takéto niečo v programe 3DsMax? Veľmi jednoducho, tento tutoriál bude obvzlášť krátky.

Na začiatok si ukážme, čo chceme vlastne dosiahnuť. To vidíme na obrázku hore, základ budovy, ktorá má jednu steny mierne zvlnené. Uvedomme si, ako by sme to modelovali ručne. Vytvorili by sme si Box, ktorý by mal v smere zvlnenia viac segmentov a potom by sme v režime Editable Poly body postupne posúvali. Práve toto posunutie chceme urobiť presným a práve na to máme v 3DsMaxe modifikátor s názvom FFD, čo je skratka pre Free Form Deformers.

Tento modifikátor pravdepodobne funguje na báze akýchsi beziérových kriviek, ktoré deformujú ľubovoľný objekt vnútri kvádrového obalu, ktorý sa vytvorí okolo telesa pri aplikovaní. Ľahšie to pochopíte, keď si to skúsite. Vytvorte si ľubovoľný Box a nastavte mu počet segmentov v každom smere na aspoň okolo 30. Daný FFD modifikátor nájdete v menu Modifiers – Free Form Deformers, tam pre začiatok zvoľte FFD 4x4x4, ostatné si ukážeme neskôr. Okolo Boxu sa nám objavila akási mriežka.
Tá určuje akési kontrolné body modifikácie objektu. Objekt vo vnútri sa bude deformovať na základe pozície týchto bodov. Avšak ako vidíme mriežka má 4x4x4 bodov, to však neznamená, že objekt sa bude modifikovať “ostro”, práve naopak, ak posuniete jeden bod, zvyšok objektu sa zdeformuje podľa tohto a okolitých bodov na základe beziérových kriviek. Poďme si to teda skúsiť, kliknite na objekt a vpravo hore v nastavení modifikátoru rozviňte FFD a kliknite na Control Points. Následne kliknite na niektorý z bodov na prednej stene a posuňte ho dopredu. Hneď vidíte, čo sa s Boxom deje.

Ak teda chceme vytvoriť objekt s jednou zvlnenou stenou, stačí celý jeden rad bodov prednej steny mriežky posunúť o niečo dozadu a druhý rad o niečo dopredu. Vznikne nám zvlnená stena. Samozrejme sa opäť fantázii medze nekladú a s bodmi sa môžete akokoľvek pohrať a vytvoriť tak nespočetné množstvo dokonale zaoblených budov.

Ostatné FFD modifikátori, ktoré sú na výber v menu už asi nemusím nejak zvlášť opisovať. FFD 2x2x2 a 3x3x3 sú také isté, avšak majú rozdielny počet kontrolných bodov. FFD Box je opäť to isté, akurát si môžete zvoliť vlastný počet bodov v každom smere. FFD Cylinder taktiež funguje na rovnakej báze, avšak kontrolné body sú usporiadané do valca, čo môže tiež mať rôzne využitie.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblr

Komentáre

Musíte byť prihlásenýpre komentovanie.

Späť hore