Realita, ako nikdy predtým

Realita, ako nikdy predtým

Realita, ako nikdy predtým

Nekomentované

25.12.2010  Najnovším z kolekcie klipov “Ako nikdy predtým” bude videoklip s myšlienkou “Realita ako nikdy predtým”, kde podľa techno hudby budú tancovať balkóny Šturáku. V tomto článku sa postupom času budete môcť dozvedieť podrobný postup práce, aby ste mali možnosť preniknúť do tajov výroby, aby ste získali predstavu “ako sa to robí”. Prípadne môže byť článok inšpiratívny pre iných autorov podobných audiovizuálnych diel. V článku nájdete viac obrázkov ako textu, aby ste získali ešte lepšiu predstavu o tvorbe a postupoch. Popisovať však nebudem úplne každý detail, pretože predpokladám, že čitateľ má buď popolárno-vedecký záujem a až také detaily ho nazaujímajú, alebo je to profesionál, ktorý si tieto detaily vie predstaviť aj sám.

sgpro_cl_0101

27.12.2010   Prvým krokom bolo nafotenie dvoch guľových panorám, ktoré budú obklopovať celé prostredie a tým pádom sa dosiahne ilúzia skutočného sveta. Na obrázku hore vidíte zdrojové nafotené fotografie a dole už výslednú panorámu, ktorú stačí namapovať na pologuľu zvnútra. To isté stačilo spraviť aj s výhľadom z druhej strany a napokon tieto pologule spojiť. Skoro celý “dej” sa bude odohrávať približne v strede tejto gule. Takisto časti týchto panorám budú použité ako pozadie pri niektorých scénach kombinácie skutočnosti s virtuálnou realitou. Jednou takou scénou bude napríklad tanečníčka na terase átriákov a za ňou tancujúci Šturák, ale o tom neskôr. Každopádne takéto isté panorámy bude potrebné zhotoviť aj v noci, keďže časť klipu sa bude odohrávať v noci. Všade je potrebné vyretušovať ľudí a iné pohybujúce sa objekty.

sgpro_cl_0102

28.12.2010   Model celého Šturáku bude poskladaný z jednotlivých častí, ktoré sa budú pohybovať. Z väčšej časti to budú balkóny. Keďže chcem dosiahnuť absolútne realistický výsledok, model musí byť naozaj detailný na potrebnej úrovni. Samozrejme sú vertexi ušetrené ako sa len dalo. Takýto detailný model nebude však potrebný stále, pre vzdialenejšie scény použijem iba doslova otextúrovanú krabicu. Vďaka mohutnosti scény, veľkému množstvu balkónov a ich neustálemu pohybu to bude na takejto úrovni detailov stačiť. Nafotených textúr balkónov mám okolo 70. Všetky skoro rovnaké ale predsalen každý niečím unikátny. Dole môžete vidieť ukážku dokončenej scény, kde sa kamera otáča okolo 4 balkónov vnútri už spomínanej gule:

sgpro_cl_0106

25.9.2011   S časom je to u nás všetkých biedne, preto v tvorbe klipu pokračujem iba po 10 mesačnej prestávke. Dnes sme s Anitou Antalovou natočili “tancujúcu scénu”, kde bude Anita tancovať a za ňou bude taktiež tancovať celý Šturák. Natáčali sme na vrchnej terase Átriákov, kde nám v pozadí ostala iba obloha, ktorá bola ten deň úplne krásna a takmer bezoblačná. Presne tak sme to chceli, keďže takáto obloha sa dá veľmi ľahko na jeden klik vykľúčovať. Do pozadia za tanečníčku sa v počítači dorobí rozhýbaný model budovy internátu.

sgpro_cl_0105

20.11.2011   Na klipe sa pracovalo počas celého semestra, avšak prišla príležitosť prihlásiť video do súťaže ASAP, ktorej termín je 31. december, preto sa začalo pracovať naplno. Čo sa týka 3D modelu budovy, problémov bolo naozaj veľa, najmä čo sa týka vymyslenia správnej a efektívnej techniky animovania. Problémy však boli aj kvôli nízkemu výkonu počítačov, preto sme sa snažili znížiť počet polygónov jedného bloku balkónu na minimum. Celkový počet blokov balkónov je 130 na veľkej scéne, takže každý jeden ušetrený polygón stál za to. Aj tak sa záverečná scéna, ktorá má 18 sekúnd, renderovala 33 hodín, čo je 4,5 minúty na jeden snímok.

sgpro_cl_0107

22.11.2011   V jednej časti klipu kamera akoby vletí do vnútra izieb a niekoľko ich preletí, v každej izbe pritom uvidíme akúsi typicky “intrákovú” scénku. Takýchto scénok som potreboval natočiť deväť, takže bolo kvázi dosť náročné nájsť až toľkých hercov a potom ich postupne obehať, keďže každý mal čas niekedy inokedy. Ale natáčanie týchto krátkych scénok bola zároveň aj sranda. Ich screenshoty môžete vidieť na obrázku. Každú scénku som natočil pomocou kamerovej jazdy zľava doprava. V zostrihanej verzii pridám medzi jednotlivé scény rýchly rozmazaný obraz, takže sa to bude zdať naozaj ako akýsi prelet. Posledná scénka je študent, ktorého som si zahral ja, ktorý búcha na stenu, aby boli vedľa ticho. Za týmto záberom bude nasledovať niekoľko záberov z párty na izbe, z ktorej potom kamera vyletí von.

vidinf_cl01_23

12.12.2011   Taktiež pokračujem aj v animácii. Na začiatku sa z balkónov vytvaruje reproduktor, ktorý sa samozrejme aj rozhýbe a neskôr rozletí. Animujem všetko ručne a jednotlivo, čo mi dáva väčšiu voľnosť a taktiež sa nemusím obávať, že akýsi davový simulátor, prípadne časticový systém, spraví niečo zle. Aj keď bývajú tieto simulátory spravené dostatočne dobre, mohlo by sa stať napríklad, že niektorý balkón preletí pred kameru v nevhodný moment, prípadne príliš blízko. Taktiež animácia bude veľmi rozmanitá, dynamická a rýchlo sa meniaca, čo by bolo možno dosť zložité spraviť v niektorom z týchto simulátorov.

20.12.2011   Pre urýchlenie renderingu som trochu zmenil jeho spôsob. Animácia sa pri plnom osvetlení (a pri zapnutí sledovania lúča pre realistický vzhľad) renderuje bez pozadia, čo rendering niekoľkonásobne urýchlilo. Pozadie potom vyrenderujem už bez týchto efektov, keďže naň nemali žiaden vplyv. Tieto dve vrstvy následne spojím.

vidinf_cl01_24

Pozrime sa teraz trochu na proces skladania obrazu do finálnej kompozície. Na prvom obrázku vidíme originálny záber. Pre krajšiu farebnosť a sýtosť som zvýšil kontrast a jas. Zvýšil som ho aj aby som “pomohol” kľúčovaniu obrazu, ktoré je znázornené na treťom obrázku. Tam sa z obrazu vymazala istá modrá farba spolu s nejakou toleranciou, ktorú som ručne nastavil tak, aby nezmizlo aj zábradlie. Táto oblasť je teraz priestvitná. Ako však vidíte na treťom obrázku, kľúčovanie nebolo dokonalé a v rohu ostal kúsok oblohy. Ak by som zvýšil toleranciu miznúcej farby, už by zmizol aj kúsok zábradlia, preto som tento roh videa celý odstrihol inou jednoduchou funkciou. Výsledok vidíte na štvrtom obrázku.

sgpro_cl_0112

Ďalej som už vykľúčovanému obrázku znížil farebnosť, aby som dosiahol požadovanú atmosféru klipu. Ak by som túto farebnosť znížil ešte pred kľúčovaním, boli by nižšie rozdiely vo farbách a kľúčovanie by bolo komplikovanejšie, keďže by sa už pri nižšej tolerancii odstraňovalo s oblohou aj zábradlie. Na nasledujúcom obrázku, ktorý je skritý pod prvým vidíte render animácie s priesvitným pozadím a na ďalšom obrázok oblohy z panorámy. Tieto tri vrstvy sa poskladali na seba a tak vznikla finálna kompozícia, ktorú vidíte na štvrtom obrázku.

sgpro_cl_0113

30.12.2011   Termín na odovzdanie na súťaž je už zajtra a klip je takmer dokončený. Ostávajú už iba finálne úpravy a doladenie detailov. Premiéra už zajtra večer formou zverejnenia youtube linku na facebooku. Teším sa na vaše reakcie, postrehy,.. a potom zdieľajte! (Nech mám čím skôr milión videní :P )

vidinf_cl01_25

1.1.2012  Videoklip som dokončil a po zopár problémoch pri exporte som ho úspešne publikoval už okolo siedmej večer. Za prvých 24 hodín dosiahol 200 pozretí a množstvo zdieľaní na facebooku. Tu je link na youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=w2YnXHoNvP8

3.1.2012    V lepšej kvalite nájdete klip na serveri vimeo.com:
http://vimeo.com/34524172

30.1.2012    V súťaži ASAP Avion klip skončil na prvom mieste!

pozrite-si-klip-cinema


facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblr

Komentáre

Trochu matiky *

Späť hore