Natáčame interview

Natáčame interview

Natáčame interview

Nekomentované

Interview je veľmi častým, ak nie vlastne aj dá sa povedať že povinným, prvkom každej reportáže alebo dokumentárneho filmu. Samozrejme je dôležité, aby bolo interview natočené správne, pretože to nebude iba pár sekundový záber, ktorý ak je zlý, tak zapadne. Interview sa objaví v reportáži viackrát a v dokumente to môže byť aj oveľa dlhší záber. Preto sa dnes pozrieme na to, ako správne po všetkých stránkach interview natočiť.

Príprava

Redaktor by si mal otázky k danej téme pripraviť vopred a mal by si ich aj pripraviť dostatočné množstvo. Pretože sa môže stať, že respondent nebude na niektoré otázky vedieť odpoveď a potom budete mať málo natočeného materiálu. Otázky by mali byť takého typu, na ktoré je potrebné odpovedať celou vetou. Taktiež respondenta treba upozorniť ešte pred interview, aby odpovedal na otázky celou vetou, pretože ťažko niečo múdreho poskladáte z odpovedí typu ‘áno’,'nie’.

Miesto

Miesto musí súhlasiť s témou. Všimnete si to najmä v správach, kde je rozhovor robení napríklad pred budovou NRSR, pred nemocnicou a podobne. Pozadie za respondentom musí aspoň trochu napovedať danej téme a ak sa to nedá, tak by malo byť neutrálne (napríklad kancelária alebo stromy). Preto je najvhodnejšie robiť interview bezprostredne na akcii, napríklad po nejakých pretekoch, keď má respondent všetko čerstvo v pamäti a za ním sa budú pohybovať ostatní súťažiaci. Ďalším príkladom môže byť napríklad učiteľka v škôlke a za ňom hrajúce sa deti alebo požiarnik a za ním jeho kolegovia odstraňujúci ostatky požiaru.

Umiestnenie respondenta

1. Respondent sa musí počas rozhovoru pozerať na redaktora. Mikrofón by redaktor mal držať pri ústach, ale nie až tak blízko, aby mu v zábere ústa prekrýval.
2. Respondent by nemal stáť blízko pozadia (tj. pri stene, hneď pri strome a pod.), ale aspoň 5 metrov pred objektom, aby bol od daného pozadia oddelený ostrosťou obrazu.
3. Kameraman by mal interview natáčať čím viac spoza chrbta redaktora, ale tak, aby redaktora nebolo vidieť. Aby bolo respondentovi vidieť celú tvár takmer spredu a nie zboku.
4. Respondentovi povedzte, aby počas celého rozhovoru stál na mieste, aby ste nemuseli nastavovať kompozíciu a ostriť znovu v strede rozhovoru.

Kompozícia a kamera

Respondent by mal počas interview pozerať smerom ‘do obrazu’. Tj. ak stojí kameraman na ľavej strane od redaktora, tak respondenta umiestni na ľavej strane obrazu, taktiež musí byť vhodne zakomponované aj pozadie. Ešte pred samotným nahrávaním odporúčam prepnúť ostrenie na manuál, priblížiť respondenta a zaostriť ho. Potom oddialiť. Kameraman by taktiež nemal stáť príliš blízko od respondenta, pokiaľ nie sú obmedzené podmienky. Najlepšie tak 3 až 4 metre s použitím zoomu, pretože ak berieme človeka z blízka, a ak máme ešte navyše ja širokouhlý objektív, tak už pri malom pohybe hlavou môžu vzniknúť nepríjemné transformácie obrazu a tým deformácia tváre. Pri použití zoomu sa to nestane. Navyše pri použití zoomu bude pozadie obrazu rozostrené, keďže bude respondent od pozadia stáť 5 metrov. Tento efekt vznikne iba ak má vaša kameru dostatočnú hĺbku ostrosti.

Ďalej je dôležité, aký detail na respondenta urobiť. Ak hovorí o svojich pocitoch, vlastných skúsenostiach a názoroch, tak z väčšieho detailu. A ak hovorí o niečom, čo sa ho konkrétne netýka, napríklad o histórii, tak je dobré zobrať ho z väčšej diaľky, pretože nie je potrebné zachytiť a zvýrazniť emócie respondenta.
Pred natáčaním sa tiež treba pohrať s clonou kamery a taktiež ju nastaviť na manuál. Jej hodnotu nastavte tak, aby bolo správne vidieť respondenta, nevadí ak bude pozadie trochu prepálené alebo tmavé. Ak by ste nechali clonu na automatike, tak automat nastaví správnu clonu práve pre pozadie, pretože to zaberá najväčšiu časť obrazu.

Rozhovor s ‘klopákom’

Pri rozhovoroch sa často používa aj klopový mikrofón, tj. malý mikrofón pripnutý na košeľu respondenta. V takom prípade je dobré natáčať z diaľky, opäť preto, aby bolo pozadie mierne rozostrené. Kameraman a redaktor tak môžu stáť hneď vedľa seba. Odpovedajúci respondent sa bude pozerať na redaktora a zároveň bude v obraze kamery bez problémov vidieť celú jeho tvár.

Postprodukcia

Už pri natáčaní je potrebné myslieť na postprodukciu, a to konkrétne na to, aby po pridaní grafickej lišty na meno táto lišta neprekryla ústa respondenta.

Záver

Všetky tieto pravidlá sa snažte dodržať čím viac. Ak nie je obmedzený čas prípravy, tak si všetko premyslite, aby stál výsledok za to. Samozrejme ak je respondentom nejaký uponáhľaný poslanec, tak sa pripúšťa takmer akýkoľvek obraz a kompozícia, keďže ide viac o obsah ako o obraz.


facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblr

Komentáre

Trochu matiky *

Späť hore