Ako natáčať (prvý článok našej stránky – rok 2008)

Ako natáčať (prvý článok našej stránky – rok 2008)

Ako natáčať (prvý článok našej stránky – rok 2008)

Žiadne komentáre na Ako natáčať (prvý článok našej stránky – rok 2008)

Dôležité fakty pri natáčaní:
– kompozícia
– stabilita obrazu
– automatická clona
– pozícia kamery
– rušiaci okolitý zvuk
– tieň
– natáčajte vždy v SP režime, lebo LP nie je dosť kvalitný ( na EP už celkom zabudnite )

Kompozícia
alebo Ako majú byť snímané objekty umiestnené v obraze

Kompozícia je asi najdôležitejšia časť celého natáčania danej udalosti. Ak je zlá kompozícia, je ťažké napraviť ju pomocou programu alebo inak. Preto nesmieme pozerať len na to, čo natáčame, ale aj ako to natáčame. Udržať počas celého záznamu dobrú kompozíciu je dosť náročné, ale nesmieme ju zanedbávať.

Aká kompozícia je najlepšia?

1./ Snímané objekty by nemali z obrazu utekať, miznúť, alebo sa po ňom premiestňovať. To znamená, že ak napríklad snímame sediacu osobu z ľavej strany(cca. pod uhlom 45 stupňov), tak by mala byť v obraze naľavo a naopak. Z osoby nesmieme orezať, ale musíme jej nechať aktívny priestor aj v ľavej časti obrazu. Je to preto, lebo nemôžeme vedieť, čo daná osoba urobí. Ak jej necháme dostatočný aktívny priestor, tak ak sa napríklad zrazu otočí smerom doprava, nezmizne hneď z obrazu a my sa za ňou stihneme v klude otočiť s kamerou.

2./ Ak objekt snímame spredu, mal by byť buď vždy v strede, alebo na rozhraní tretín obrazu. Určite nie úplne hore, dole, vľavo, vpravo.

3./ Pri striedaní pohľadov pri jednej scéne je potrebné dávať pozor na striedanie uhlu pohľadu a typov CELOK, POLOCELOK a DETAIL. Celok zachytáva celu osobu aj s okolitým prostredím, polocelok zachytáva osobu od pása hore a detail tvár snímanej osoby, prípadne len ústa alebo oči. Pri tomto streidaní musíme meniť aj uhol pohľadu. Ak snímame polocelok a za ním hneď celok z toho istého miesta, pôsobí to rušivo ako otrasenie kamery. Vo filme sa taký sled obrazov používa na vyjadrenie šoku.

4./ Zoomovanie je síce pekné, ale keď ho je priveľa, pôsobí ako rýchly sled udalostí. Zoom používame max raz za 5 minút filmu. Pri natáčaní oslavy len málokedy. Nájazdy na kvety a obrazy by sa mali objaviť max raz za 15 minút záznamu. Mali by sa tiež striedať odďalovačky a približovačky.

5./ Podobne možno hovoriť o pohyblivej kamere( otáčanie sa s kamerou na mieste ). Pri prezentačnom videu nejakých priestorov je dobré používať pohyblivú kameru, ale aj to nie vždy. Ak natáčate priestori, najprv natočte celok švenkom a potom jednotlivé časti s polodetailom a detailom. Pri natáčaní pohyblivej osoby používajte vždy pohyblivú kameru v 20 percentách záberov. Ak však chcete vyjadriť vo filme osobu, ktorá niekam ide dlhší čas a Vy to chcete zhrnúť do dvoch minút, striedajte pohyblivú so statickou 50:50. Občas môžete použiť aj priblížený pohľad z diaľky ( iba so stojanom ). Pri všetkých týchto prípadoch musíte stále dbať na správnu kompozíciu. Na začiatku a na konci pohyblivého záberu by malo byť niečo podstatné( napr. začnete pohľadom na dom vpravo a prejdete pomaly vľavo, kde skončíte na strome; v žiadnom prípade nesmiete skončiť so stromom uprostred obrazu, alebo začínať na bielej stene).

Stabilita obrazu
alebo Vždy so sebou nosíme stojan

Záleží to aj od toho, akú máte kameru. Ak máte profesionálnu TV kameru na plece, stojan je potrebný len v špeciálnych prípadoch ( natáčanie relácie ). Tieto veľké kamery nie je problém udržať dostatočne bez otrasov. Ak však máte ( čo asi áno ) klasickú digitálnu kameru ( ako my ), je veľký problém snímať plynulo. je to preto, lebo čím je kamera ťažšia, tým sa lepšie drží v ruke bez otrasov. Preto majte vždy stojan so sebou. Určite vám vystačí stojan za 1000 Sk ( elektrický sú zbytočne vyhodené peniaze ).

Pri snímaní zo stojanom bude možno problém rýchlo sa premiestniť, ale kvalita vašej nahrávky bude o to lepšia. Stojan musíte mať samozrejme v dobrom stave. Nový stojan je zvyčajte slabo naolejovaný a pri švenkoch je obraz trhavý, lebo trenie stojanu nepustí.

Stojan sa však dá využiť aj inak. Záleží od typu stojana, ale väčšina klasických stojanov meria zložená okolo 40 cm a váži max 4 kg. To sa dá perfektne využiť, lebo malá digitálna kamera má okolo 1kg. Keď ju pripevníte na zložený stojan a vrch stojanu trochu povytiahneme ( aby sme ho mali kde držať ), bude slúžiť ako závažie a to veľmi pomôže pri nahrávaní. Nebude nám zbytočne zavadzať, môžeme sa rýchlo premiestniť, nakrúcať aj s kamerou vo vzduchu. Pri tomto spôsobe sa dá s kamerou aj chodiť a eliminovať otrasy spôsobené krokmy ( nie úplne, ale máme to odskúšané ).

Automatická clona
alebo Čierne tiene pred oknom sú vtipné len raz

Automatická clona je veľmi užitočná funkcia, ale nie vždy. Platí to najmä pri nahrávaní vo vnútorných priestoroch s oknami. Pri natáčaní oproti oknu sa osoby ukážu ako tiene a dobre viditeľný je len priestor vonku. Preto natáčajte vždy smerom od okna. Ak však nie je iná možnosť ( stoly sú pri oknách, alebo okná sú zo všetkých strán ), nastavte clonu na manuálne ovládanie a prispôsobte ju podmienkam. Neprehnajte to s tím! Radšej nech sú osoby trochu tmavšie, ako by mali byť pred bielym svetlom ( niekto si to môže vysvetliť ako biele svetlo na konci tunela ).

Ak je v miestnosti málo svetla, použite funkciu BackLight. V žiadnom prípade nepoužívajte Nightshot, iba ak je na vysokej úrovni ( farebný, s plynulým snímaním obrazu a s dosahom 10 metrov ). Svetlo používajte len v krajnom prípade. Ak natáčate film, odporúčame nočné a večerné scény natáčať cez deň ( príp. tesne pred zotmením ) a zábery potom upraviť na počítači ( gamma +, brightnes – ). Pri natáčaní v noci sa totiž objaví šum ( aj keď možno nie je viditeľný v hladáčiku kamery, zbadáte ho až doma, keď už bude neskoro ).

Pozícia kamery
alebo Aby postavy nebehali sem a tam

Tento bod sa týka najmä natáčania filmu. Keď snímate osoby, ktoré niekam idú ( z bodu A do bodu B ), mali by ste ich snímať len “v uhle +-90 stupňov od kolmého pohľadu na smer cesty”, aby nebehali tam a naspäť. To znamená, že buď len z pravej strany alebo len z ľavej. viď obrázok. Nevznikne tak efekt humorného behania tam-naspäť. Samozrejme sa s kamerou môžete pohybovať v tomto priestore ľubovoľne.

Ak natáčate osobu, auto, alebo iný pohybujúci sa putujúci objekt, máme tu pre Vás zopár typov na efektnú kompozíciu:

1./ Pohľad zo zeme smerom hore, človek prejde nohou blízko objektívu.

2./ Pohľad z dialky na celok; osobu a okolie.

3./ Pohľad z dialky len na tvár alebo len na nohy.

4./ Pohľad z boku z výšky; švenk na celé prejdenie okolo.

5./ Zoomovací pohľad z idúcich nôh na celú osobu, alebo na tvár( vhodné na začiatok scény ).

Rušiaci okolitý zvuk
alebo Trúbenie auta uprosted vážnej scény si všimne každý

Venovať pozornosť zvuku pri natáčaní oslavy nie je také dôležité. Hádam len počas príhovoru by ste mali dať pozor, či je zavreté okno za ktorým je cesta, zavreté dvere do kuchyňe, vypnutý televízor… .Dôležitejší je zvuk pri natáčaní filmu. Tu už musíte dávať pozor vždy! Odporúčame určite si zobrať slúchadlá. V prípade, že Váš “filmový štáb” tvorí dostatočné množstvo ľudí, slúchadlá by nemal mať kameraman, ale niekto iný ( pozor, aby bol vždy blízko kameramana, aby mu drôtom nekýval kamerou a aby nevošiel do záberu ).

Je jasné, že všetci členovia štábu a herci, ktorí akurát nehrajú, si nesmú nič hovoriť, šepkať, chodiť, jesť, kašlať, telefonovať…a to ani ak sú 100 metrov od scény ( všetko bude počuť vo filme, ak si ho pustíte nahlas a kvalitne). Ak nakrúcate niekde v prírode ( rezervácia miesta na natáčanie filmu stojí veľa – neodporúčame ), dávajte pozor na okoloidúcich ľudí, autá, lietadlá, vlaky.

Už sme spomínali telefonovanie, a k tomu je potrebné vedieť ešte niečo. Komplet všetci si musia vypnúť telefóny! Nie zvuky, ale telefóny!!! Keď totiž prichádza do telefónu signál, spôsobuje to rušenie v reproduktoroch a mikrofónoch.

Pozor aj na počasie. Nakrúcanie oproti vetru spôsobuje šum. Na to by sa mal sústrediť najmä ten so slúchadlami – zvukár.

Tieň
alebo Kameraman nie je súčasťou deja

Toto súvisí zase s počasím. Slnko je pre kameramanov dobrý sluha, ale zlý pán. Pre efekt sú zábery oproti Slnku dobré, síce to môže poškodiť objektív. Na druhej strane počas normálneho natáčania Slnko nie je celkom najlepšie. Na obraze spôsobuje dúhové farby; automatická clona sa zatvára a obraz sa stmavuje.

Keď to chceme odstrániť, tak to zvyčajte vyriešime tak, že sa postavíme chrbtom k Slnku. Ale ak je práve vtedy nízko, vznikne na zemi pred nami tieň.

To isté platí aj v miestnosti, kde je viacej svetiel. Nikdy nesmieme stáť príliš ďaleko od zdroja svetla!!!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblr

Späť hore